Would you like to read this information again? Use the following options:

Alles over Vitamine- en mineralengebrek

Powered by: KNMP logo
  • Algemeen

    Door langdurig onvoldoende of ongezonde voeding kunt u een vitaminegebrek krijgen. U krijgt dan te weinig of te weinig verschillende voedingsstoffen. Als u gevarieerd eet in de juiste hoeveelheden, krijgt u vanzelf voldoende voedingsstoffen binnen. Extra vitaminepillen zijn dan niet nodig.

    Hoe eet u gezond?

    • Eet gevarieerd en niet te veel.
    • Eet ruimschoots brood en aardappelen, rijst of andere graanproducten.
    • Eet volop groenten en fruit, een richtlijn is 200 gram groente en twee stuks fruit per dag.
    • Het is niet nodig elke dag vlees, ei of vis te eten om voldoende eiwit binnen te krijgen. Wie helemaal geen vlees of andere dierlijke producten wil eten, moet regelmatig graanproducten en peulvruchten eten.
    • Vet is belangrijk om bepaalde vitamines op te nemen, maar te veel vet is ongezond. Veel snacks bevatten veel vet zonder dat u het weet. Plantaardig vet (in bijvoorbeeld noten, dieetmargarine) is gezonder dan dierlijk vet (in bijvoorbeeld kaas, roomboter en vet vlees). Visolie bevat goede voedingsstoffen: neem eens per week vette vis als zalm, haring, makreel of sardines.
    • Wees zuinig met zout.
    • Drink minimaal twee liter water.
    • Neem niet meer dan twee glazen alcohol per dag.
    • Eet niet de hele dag door: drie maaltijden en twee keer een tussendoortje is voldoende.


    Bron: Nederlands Huisartsen Genootschap.
    Laatst bijgewerkt: 29 augustus 2006.



  • Medicijnen

    Welke geneesmiddelen, of vitamines, worden gebruikt bij een vitaminegebrek hangt van aan welk vitamine een tekort is.

    Vitamine A
    Vitamine A is nodig voor verschillende processen in het lichaam. Ons lichaam kan vitamine A niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen. Een tekort aan vitamine A kan ontstaan door een verkeerde voeding, bepaalde darmziektes en bij een stoornis in de opslag van vitamine A.

    Vitamine B complex
    Vitamines zijn nodig voor de opslag en afbraak van suiker, vetten en eiwitten. Zij zorgen ervoor dat het lichaam gezond blijft. Ons lichaam kan B-vitamines niet zelf maken. Daarom moeten we ze via ons voedsel binnenkrijgen. Als u niet of slecht in staat bent zelf B-vitamines via het voedsel binnen te krijgen, wordt een vitamine B complexpreparaat voorgeschreven waarin verschillende B-vitamines zitten.

    Vitamine B1
    Een gebrek aan vitamine B1 (thiamine) heeft vooral gevolgen voor het zenuwstelsel, het hartvaatstelsel en het maagdarmstelsel. Een ernstig gebrek aan vitamine B1 wordt beri-beri genoemd. Een tekort aan vitamine B1 komt voor bij zware drinkers, chronische darmziekten, zwangere vrouwen die veel last hebben van zwangerschapsbraken en bij mensen die onvoldoende evenwichtige voeding eten.

    Vitamine B6
    Een gebrek aan vitamine B6 heeft vooral gevolgen voor het zenuwstelsel en de huid. Een tekort aan vitamine B1 komt voor bij zware drinkers, chronische darmziekten, gebruik van sommige medicijnen, zwangere vrouwen onder invloed van hormonen en bij mensen die onvoldoende evenwichtige voeding eten.

    Foliumzuur (vitamine B11)
    Een tekort aan foliumzuur (of de actieve vorm: folinezuur) kan ontstaan bij gebruik van het medicijn methotrexaat of bepaalde medicijnen tegen epilepsie. Ook komt het voor bij bepaalde darmziektes, bij zware drinkers en bij eenzijdige voeding.

    Vitamine B12
    Hydroxocobalamine is een vorm van vitamine B12. Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van DNA. Sommige mensen blijken niet voldoende vitamine B12 in het lichaam te kunnen opnemen. Dit komt bijvoorbeeld voor bij mensen bij wie de maag is verwijderd, bij wie de maag onvoldoende maagzuur aanmaakt of die last hebben van darmziekten, zoals coeliakie. Ook mensen die vele jaren een veganistisch diëet volgen, komt een gebrek aan vitamine B12 soms voor.

    Vitamine C
    Ascorbinezuur, vitamine C, is nodig voor veel belangrijke chemische processen in het lichaam. Ons lichaam kan vitamine C niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel, via aardappelen, groente en fruit, binnenkrijgen.

    Vitamine D
    Colecalciferol, vitamine D, zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit. Vitamine D wordt meestal gebruikt bij een verhoogde behoefte aan vitamine D of om een tekort aan vitamine D te voorkomen. Hierdoor worden bij kinderen afwijkingen in de botgroei en tanden en bij volwassenen spierzwakte, botpijn en verzwakte botten voorkomen.

    Vitamine E
    Tocoferol, vitamine E, beschermt cellen tegen schadelijke stoffen. Ons lichaam kan vitamine E niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen. Extra vitamine E is te gebruiken bij een gebrek aan vitamine E.

    Vitamine K
    Vitamine K (fytomenadion) is nodig voor de bloedstolling. Vitamine K komt voor in de voeding maar het wordt ook geproduceerd door bacteriën die in de darm leven. Een tekort kan voorkomen bij zeer jonge baby`s, bij enkele ziektes en door gebruik van bepaalde medicijnen, omdat de productie door bacteriën in de darm dan is verlaagd.

    Kalium
    Kalium is onder andere nodig voor een goede werking van de spieren, van het zenuwstelsel en van het hart. Als u hier te weinig van binnenkrijgt of als uw nieren teveel kalium uitscheiden (bijvoorbeeld als u plastabletten gebruikt), kan de arts Kaliumchloride of Kaliumwaterstoftartraat voorschrijven.

    Magnesium
    Magnesium is onder andere nodig voor een goede werking van de spieren, van het zenuwstelsel en van het hart. Als u hier te weinig van binnenkrijgt of als uw nieren teveel magnesium uitscheiden, kan de arts magnesiumgluconaat voorschrijven.

    Zinksulfaat om in te nemen
    Zink is belangrijk voor de werking van enzymen en voor de celgroei (onder andere de wondgenezing). Als u te weinig zink binnenkrijgt, kan de arts zinksulfaat om in te nemen voorschrijven.

    Multivitamines en mineralen
    Ons lichaam kan vitamines en mineralen niet zelf maken of kan er zelf niet voldoende van aanmaken, daarom moeten we ze via ons voedsel binnenkrijgen.

    Als u niet of slecht in staat bent zelf deze vitamines en mineralen via het voedsel binnen te krijgen, worden vitaminepreparaten voorgeschreven waarin verschillende vitamines en mineralen zitten.

Gerelateerde videos

Vitaminen en mineralen

Het menselijk lichaam heeft allerlei vitaminen en mineralen nodig om goed te kunnen functioneren. De meeste van deze noodzakelijke voedingsstoffen vinden we in gezond, onbewerkt voedsel, zoals fruit en groenten.

Tegenwoordig bevat voedsel vaak bewerkte, overgare en te vette producten, waarin de belangrijkste voedingsstoffen ontbreken. Daarom gebruiken veel mensen vitamine- en mineraalsupplementen. Helaas bevatten deze supplementen vaak kunstmatige vitaminen die veel minder effectief zijn voor het lichaam; synthetische supplementen worden niet zonder meer door de darmen aan de bloedsomloop afgegeven, maar juist uit het lichaam afgevoerd.

En als ze wel in de spijsvertering worden opgenomen, zijn synthetische vitaminen en supplementen vaak minder effectief voor het lichaam, omdat ze een andere chemische structuur hebben dan de natuurlijke vitaminen in voedsel. Gelukkig bevatten de supplementen die tegenwoordig zonder recept te koop zijn wel vitaminen die gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen en gebruikt.

En bovendien bevatten veel supplementen tegenwoordig mineralen die gebonden zijn aan kleine eiwitten die aminozuren vormen. Hierdoor komen de mineralen gemakkelijker via de darmwand in de bloedsomloop terecht, waarna ze door de lichaamscellen uit het bloed worden opgenomen. Eenmaal in de cellen worden door de vitaminen en mineralen chemische reacties in het lichaam opgewekt, die de gezondheid ondersteunen.

Vitaminen en mineralen

Het menselijk lichaam heeft allerlei vitaminen en mineralen nodig om goed te kunnen functioneren. De meeste van deze noodzakelijke voedingsstoffen vinden we in gezond, onbewerkt voedsel, zoals fruit en groenten.…

Het menselijk lichaam heeft allerlei vitaminen en mineralen nodig om goed te kunnen functioneren. De meeste van deze noodzakelijke voedingsstoffen vinden we in gezond, onbewerkt voedsel, zoals fruit en groenten.

Tegenwoordig bevat voedsel vaak bewerkte, overgare en te vette producten, waarin de belangrijkste voedingsstoffen ontbreken. Daarom gebruiken veel mensen vitamine- en mineraalsupplementen. Helaas bevatten deze supplementen vaak kunstmatige vitaminen die veel minder effectief zijn voor het lichaam; synthetische supplementen worden niet zonder meer door de darmen aan de bloedsomloop afgegeven, maar juist uit het lichaam afgevoerd.

En als ze wel in de spijsvertering worden opgenomen, zijn synthetische vitaminen en supplementen vaak minder effectief voor het lichaam, omdat ze een andere chemische structuur hebben dan de natuurlijke vitaminen in voedsel. Gelukkig bevatten de supplementen die tegenwoordig zonder recept te koop zijn wel vitaminen die gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen en gebruikt.

En bovendien bevatten veel supplementen tegenwoordig mineralen die gebonden zijn aan kleine eiwitten die aminozuren vormen. Hierdoor komen de mineralen gemakkelijker via de darmwand in de bloedsomloop terecht, waarna ze door de lichaamscellen uit het bloed worden opgenomen. Eenmaal in de cellen worden door de vitaminen en mineralen chemische reacties in het lichaam opgewekt, die de gezondheid ondersteunen.

Bekijk video